dimecres, 24 d’octubre del 2012

Setmana 5: Aplicacions d'Internet a l'escola

A la classe teòrica d'avui, hem conegut un recurs molt útil i potent de la web 2.0; les "Caceres del tresor"! Investigant sobre el tema a la xarxa, he pogut conèixer més profundament la realitat de les caceres del tresor; què són i en què consisteixen. A més a més, he descobert altres eines semblants que compleixen una funció pareguda i que també serveixen per treballar amb els més petits com ara: les Webquest i l’Exe-learning. A continuació, realitzaré un petit resum de cadascuna d’aquestes eines i per finalitzar, una reflexió breu sobre la implicació i possibilitats que ofereixen aquestes eines tecnològiques per treballar amb els més petits a les aules.    

CACERES DEL TRESOR

Una Cacera del tresor, és un tipus d’activitat didàctica molt senzilla i útil para adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l’accés a la informació a través d’Internet. Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de las que es poden extreure les respostes. Algunes inclouen una “gran pregunta” al final, que requereixen que els alumnes integren els coneixements adquirits durant el procés.

A continuació teniu un seguit d'exemples de Caceres del tresor.

- Coneixem les figuras (Infantil)
- La lluna (Infantil)
- Animals domèstics i salvatges (Infantil)
- La granja de Sebastià (Infantil)
- Els pingüins (Infnatil)
- El nostre cos (Infantil)

Aquí teniu un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és una cacera del treseor.


Caza del tesoro: Web de preguntas y respuestas from Educ@conTIC on Vimeo.


WEBQUEST
 
Una webquest és una recerca o investigació guiada per internet. Cada webquest presenta un tema central sobre el que es basa l'activitat que s'ha de dur a terme. Cal destacar, que l'activitat no es centra només en contestar unes preguntes, sinó que també duu al alumne a treballar competències bàsiques, així com a treballar en grup i assumir diferents responsabilitats.
 
Tota webquest està dividida en diferents parts:
  1. Introducció. És una petita explicació del que es farà.
  2. Tasca. Exposa les tasques que s'han de dur a terme i quin hauria de ser el resultat final.
  3. Procés. Explica com s'han de dur a terme les tasques i dóna els recursos necessaris per fer-ho.
  4. Avaluació. Explicació de com s'avalua la tasca duta a terme.
  5. Conclusió. Exposa el que s'ha après.
  6. Crèdits. Aquí es dóna crèdit a tot aquell material que ha servit per fer el webquest.
  7. Algunes webquest tenen una Guía didàctica per al professorat, on expliquen els criteris i el que es vol obtenir del webquest, entre altres aspectes.
A continuació teniu alguns exemples de les Webquest:
- La màgia de les paraules (Infantil)
- Les plantes (Primària)

Aquí teniu un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és una Webquest.


Webquest: Investigación mediante Internet from Educ@conTIC on Vimeo.


L'EXE-LEARNING

L'exe-learning és un programa per a crear continguts web didàctics de manera senzilla i sense necessitat de saber utilitzar HTML ni programari complicat. És de gran utilitat per tal de crear les webquest i les caceres del tresor mencionades anteriorment. Aquest programa no solament permet crear una web senzilla, sinó que ofereix la possibilitat de posar-hi imatges, sons, vídeos, aplicacions Java, activitats de lectura, etc.
 
Aquí teniu l'enllaç d'un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és l'Exe-learning i com crear-ne continguts educatius.
 

Exelearning: creación de contenidos educativos from Educ@conTIC on Vimeo.


QUINA UTILITAT POT TENIR L'ÚS D'AQUESTES EINES A LES AULES D'INFANTIL I PRIMÀRIA?

Segons el meu parer, l'ús d'aquest tipus d'eines ofereix tot un camp de possibilitats per realitzar amb infants d'Educació Infantil i Primària, ja que els possibilita treballar de manera interactiva diversos temes a través de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Gràcies a aquestes, els infants poden desenvolupar diferents habilitats i competències com ara la competència digital i habilitats de recerca, d'exploració, de construcció del propi aprenentatge, de trobar diferents camins per arribar a la solució, entre d'altres.  A més a més, aquestes eines permeten diferents formes d'agrupament segons si volem un treball individualitzat o en grup. Per tant, queda pantent la gran riquesa que pot aportar la introducció i ús d'aquestes eines en benefici de l'educació del més petits i la seva preparació per al futur dacord amb la tendència de la societat de la informació en la que vivim.


Font bibliogràfica:
Educ@contic. El uso de las TIC en el aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada