Avui hem fet el
primer examen parcial de l’assignatura de Mitjans i Recursos Tecnològics en el
procés d’Ensenyament-Aprenentatge en la Primera Infància. Aquest, ha consistit
en un examen a nivell teòric i pràctic sobre els conceptes treballats durant aquests
mesos a classe i els qual estan vinculats amb els tres primers temes. Destacar
que ha estat un examen de tipus text com ja ens van anunciar al principi del
curs. A continuació, realitzaré un breu recorregut per tal mostrar de manera
breu i esquemàtica quins conceptes he pogut adquirir.
Tema 1: La societat de la informació
En aquest primer
tema, vam fer un breu recorregut històric sobre el desenvolupament tecnològic a
la nostra societat i vam parar per analitzar els trets distintius de la
societat de la informació segons Cabero. A més a més, vam parlar sobre els
efectes no desitjats i els perills de la societat de la informació segons Adell
i Campuzano. Com ja sabem, les tecnologies poden resultar ser un arma de doble
filament, tal i com afirmen Postman i Area. També vam parlar sobre les
tendències que està mostrant l’educació en quant a la societat de la informació
segons Adell, i per últim, vam tractar el concepte “multialfabetització” com
una nova competència arrel de l’ús de les TIC.
Tema 2: Aplicació de les TIC als processos educatius
Tema 2: Aplicació de les TIC als processos educatius
En aquest segon tema, vam centrar la nostra mirada en l’aplicació concreta que podem fer de les tic a l’àmbit educatiu i especialment a les aules d’infantil. D’aquesta forma, vam parar a analitzar algunes de les avantatges i inconvenients que podem trobar en quant a la seva utilització a l’àmbit educatiu segons Pere Marquès. Com és lògic pensar, tot aquest procés d’introducció de les TIC ha comportat l’aparició de nous escenaris i rols en els processos educatius als quals tant els infants, com els educadors i les famílies s’han d’anar adaptant. Cabero ens descriu algunes de les noves capacitats que hauran de tenir els alumnes per tal d’afrontar la nova realitat social. Però a més a més, també és necessari un procés d’innovació educativa on la formació del professorat ocuparà un lloc especialment important per tal de garantir la millora del procés d’E-A. L’autor Jordi Adell parla sobre les competències digitals del professorat.
Tema 3: Possibilitats didàctiques de l’ordinador i
les xarxes
En aquest darrer
tema del primer parcial, vam parlar sobre els possibles usos educatius dels
ordinadors així com les formes d’integrar les noves tecnologies en les
institucions educatives segons Romero, Romás i Llorente. Així doncs, en primer
lloc, vam tractar aspectes com ara les característiques i tipologies del software
educatiu i les condicions bàsiques que,
segons l’autor Pere Marquès, han de reunir. Urbina és un altre autor que realitzà
una classificació dels diferents tipus existents d’aquest material. També vam
poder observar exemples pràctics d’escoles de la nostra illa per descobrir els
diferents usos que en fan de les TIC, i finalment, vam parlar sobre la
importància de la comunicació a l’escola i com influeixen les TIC en aquest
àmbit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada