En aquesta
entrada, m’agradaria deixar constància d'un debat molt interessant que hem
realitzat a classe. En primer lloc, vam dividir-nos en tres grups, cadascun dels
quals representava una entitat en concret. Així doncs, teníem a un grup de
docents, un altre grup que representava els centres educatius com a entitat i,
per últim, el grup dels polítics. Així doncs, vam establir un debat sobre la
integració curricular dels mitjans i recursos tecnològics als centres
educatius. D’aquesta forma, cada grup va exposar i defensar els criteris i
elements que requeria i justificar en quin grau afavoririen una educació de
qualitat.
A continuació, s’exposen
les diferents qüestions que vam debatre i els requisits que demanàvem segons si
formàvem part del grup dels docents o dels mestres, així com les conclusions
finals a les quals vam arribar.
PROFESSORAT
- Formació
contínua.
- Donar resposta a
les necessitats dels infants.
- Recursos:
ordinadors (no tablets, ni pissarres digitals)-Només Internet.
- Recursos
personals: encarregat de manteniment dels ordinadors del centre.
Perquè les voleu usar?
- Per no deixar de
banda la societat de la comunicació en la que vivim.
- Nens natius
digitals.
- L’escola no ha
de ser un microsistema aïllat que usi mètodes del segle passat, si no que ha de
posar en pràctica mètodes d’aprenentatges innovadors com és l’ús de les TIC.
- Amb les TIC
oferim noves oportunitats d’aprenentatges i recursos amb moltes possibilitats
(infants amb necessitats).
- Funció
compensatòria de les desigualtats socials: des de l’escola és un bon context
per a infants que tenen menys recursos i lluitar contra la “bretxa digital”.
- Aprendre des
d’un format motivador.
- Dóna un
aprenentatge autònom.
- Com a eina
professional: Afavorir la reflexió de la formació docent.
- Eina de reflexió
per als infants.
- Eina de
comunicació amb les famílies.
Què demanaríeu al centre?
- Formació i
conscienciació contínua del professorat.
- Introducció
d’ordinadors (al centre o a les aules) per tal de garantir l’accés dels alumnes
a aquests.
- Formació d’un
departament que s’encarregui de la part tècnica (professor de suport).
Com ho planificaríeu, organitzaríeu per tal que no
es veies o no fos una acció individualista d’un mestre?
- Reunions
setmanals. Temps i espais estipulats per poder coordinar-se.
Quins recursos hauríeu de menester?
- Pressupost
econòmic per part de l’Administració per a recursos materials i formació
contínua per al professorat.
CENTRE
- Obrir el centre
a la societat
- Feddback
escola-societat
- Evitar
analfabetisme digital
- Resposta a la
demanda dels mestres: formació, recolzament i creació d’un bloc de dubtes
(només pels mestres, com un fòrum).
- Planificació:
creació de projectes compartits en xarxa amb escoles locals, nacionals,
internacionals... No només una única escola.
Què
demanaríeu als mestres?
- Compartir:
biblioteques, administracions...
- Recursos: wi-fi,
ordinadors, projectors, pissarres digitals, tablets, ordinadors.
- Com? Dispositius
mòbils i sales especialitzades.
- Als mestres:
col·laboració, implicació,
Quin
són els objectius que voleu que el centre assoleixi?
- Obrir el centre a la societat.
- Que hi hagi un feedback entre la
societat i l’escola i viceversa
- Evitar l’analfabetisme digital.
Com
donaríeu respostes a les demandes dels mestres?
- Mitjançant formació docent
- Recolzament per part dels companys.
- Creació d’un blog de dubtes
Com
ho planificaríeu, organitzaríeu per tal que no es veies o no fos una acció
aïllada d’un centre?
- Creació de projectes compartits en
xarxa amb altres escoles (locals/ nacionals/ internacionals).
- Compartir serveis d’altres
institucions o entitats culturals públiques com: biblioteques, museus...
Quin
tipus de recursos necessitaríeu?
- WIFI
- Ordinadors
- Projectors
- Pissarres digitals
- Càmeres digitals
Com
organitzaríeu el centre per donar resposta a les necessitats plantejades?
- Dispositius mòbils
- Sales especialitzades
- Col·laboració
- Implicació
- Motivar als infants i pares
- Escolta
- Empatia
- Respecte
- Temps
- Responsabilitat
- Paciència
Què
demanaríeu al Govern?
- Recursos econòmics per a cursos,
materials,
- Manteniment
- Modificació del currículum, afegint
major importància i concreció amb les TIC
C ONCLUSIÓ FINAL DEL DEBAT
- Falten mestres
en el govern per opinar amb coneixement de causa.
- Falta de
coordinació entre els mestres i el centre.
- Comunicació i
enteniment entre tots tres àmbits.
- Dificultat de
posar-se d’acord tot i fent un rol playing quan uns prenen una decisió pensant
què és el millor.
- El govern hauria
d’escoltar més les peticions dels centres i els mestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada