dimecres, 14 de novembre del 2012

Pràctica I: Descobrint el Power Point!


A les classes pràctiques d'avui de l’assignatura de Mitjans i Recursos Tecnològics, hem realitzat un taller de presentacions. En ell, hem pogut veure les possibilitats que ofereix l'eina Power Point sempre enfocada al coneixement de diferents tècniques i recursos que desprès puguem emprar en el benefici cap als més petits com a futures mestres d’Educació Infantil.

Certament, el document Power Point és un format al qual hi estic molt avesada, ja que és el recurs que més hem emprat al llarg de la carrera per a la presentació i exposició de treballs degut al seu fàcil ús i la gran varietat de possibilitats que ofereix. No obstant això, avui he aprés una nova aplicació que personalment desconeixia; es tracta de la ferramenta "Inserir hipervíncle". Aquesta consisteix en posar la imatge d’una fletxa a la dreta y una altra a la esquerra que signifiquen endavant i darrera, a cadascuna de les quals se li insereix un hipervíncle de la diapositiva a la que volem que ens dugui en cas de fer-li clik al damunt.

A més a més, cal destacar que per tal de crear el nostre ppt interactiu, en primer lloc hem hagut de crear una carpeta fixa a l'ordinador on es trobaran totes les imatges, ja que a l'hora d'hipervincular necessitem que la ruta sigui sempre la mateixa perquè desprès funcionin les aplicacions.

Per últimm mencionar que com a proposta a presentar d'aquest taller hem començat a crear una activitat interactiva per als més petits titulada “Calliou viatja en avió”. En ella, els infants hauran de realitzar un seguit de passos per tal de passar les proves que s’aniran plantejant. A les properes sessions pràctiques, continuarem confeccionant el nostre sofware interactiu afegint-hi noves aplicacions, enllaços i opcions de moviment!

dijous, 8 de novembre del 2012

Setmana 7: Primer examen parcial


Avui hem fet el primer examen parcial de l’assignatura de Mitjans i Recursos Tecnològics en el procés d’Ensenyament-Aprenentatge en la Primera Infància. Aquest, ha consistit en un examen a nivell teòric i pràctic sobre els conceptes treballats durant aquests mesos a classe i els qual estan vinculats amb els tres primers temes. Destacar que ha estat un examen de tipus text com ja ens van anunciar al principi del curs. A continuació, realitzaré un breu recorregut per tal mostrar de manera breu i esquemàtica quins conceptes he pogut adquirir.


Tema 1: La societat de la informació
En aquest primer tema, vam fer un breu recorregut històric sobre el desenvolupament tecnològic a la nostra societat i vam parar per analitzar els trets distintius de la societat de la informació segons Cabero. A més a més, vam parlar sobre els efectes no desitjats i els perills de la societat de la informació segons Adell i Campuzano. Com ja sabem, les tecnologies poden resultar ser un arma de doble filament, tal i com afirmen Postman i Area. També vam parlar sobre les tendències que està mostrant l’educació en quant a la societat de la informació segons Adell, i per últim, vam tractar el concepte “multialfabetització” com una nova competència arrel de l’ús de les TIC.

Tema 2: Aplicació de les TIC als processos educatius
En aquest segon tema, vam centrar la nostra mirada en l’aplicació concreta que podem fer de les tic a l’àmbit educatiu i especialment a les aules d’infantil. D’aquesta forma, vam parar a analitzar algunes de les avantatges i inconvenients que podem trobar en quant a la seva utilització a l’àmbit educatiu segons Pere Marquès. Com és lògic pensar, tot aquest procés d’introducció de les TIC ha comportat l’aparició de nous escenaris i rols en els processos educatius als quals tant els infants, com els educadors i les famílies s’han d’anar adaptant. Cabero ens descriu algunes de les noves capacitats que hauran de tenir els alumnes per tal d’afrontar la nova realitat social. Però a més a més, també és necessari un procés d’innovació educativa on la formació del professorat ocuparà un lloc especialment important per tal de garantir la millora del procés d’E-A. L’autor Jordi Adell parla sobre les competències digitals del professorat. 

Tema 3: Possibilitats didàctiques de l’ordinador i les xarxes
En aquest darrer tema del primer parcial, vam parlar sobre els possibles usos educatius dels ordinadors així com les formes d’integrar les noves tecnologies en les institucions educatives segons Romero, Romás i Llorente. Així doncs, en primer lloc, vam tractar aspectes com ara les característiques i tipologies del software educatiu  i les condicions bàsiques que, segons l’autor Pere Marquès, han de reunir. Urbina és un altre autor que realitzà una classificació dels diferents tipus existents d’aquest material. També vam poder observar exemples pràctics d’escoles de la nostra illa per descobrir els diferents usos que en fan de les TIC, i finalment, vam parlar sobre la importància de la comunicació a l’escola i com influeixen les TIC en aquest àmbit. 

dissabte, 3 de novembre del 2012

Setmana 6: Com influeixen les TIC en la relació familia-escola?


Segons el meu parer, l’ús de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació ofereix grans oportunitats i possibilitats en l’àmbit educatiu i més concretament en la relació família-escola. Gràcies a aquestes, la comunicació entre aquest binomi es veu enormement reforçant, ja que a partir d’eines com els bloc o Portafolis electrònics es produeix una major participació i interacció entre ambdós agents. D’aquesta forma, els pares i mares interessats en els aspectes de la vida diària de l’aula dels seus fills, poden disposar d’un lloc online des del qual conèixer i assabentar-se de tot el que estan treballant. Per tant, podem dir que l’ús de les TIC en la comunicació família-escola afavoreix i fomenta la participació, crea oportunitats educatives i suposa un gran recolzament per a l’evolució educativa.

Per últim, m’agradaria destacar la necessitat d’obrir els diferents contextos educatius per tal que els pares puguin entrar i formar-se per al coneixement i ús de les TIC, ja que d’aquesta forma estarem contribuint a la formació dels seus fills i la seva pròpia com a usuaris d’una societat digital que comporta una alfabetització digital. Tal i com assenyalen diversos autors, ens trobem davant una bretxa digital que cada vegada hauria de ser més curta per tal que no existeixin barreres a l’hora d’enfrontar-nos davant les TIC, sense que l’ús de les tecnologies dins l’aula i la llar suposin una diferenciació entre l’alumne escolaritzat actualment als nostres centres educatius.

dimecres, 31 d’octubre del 2012

Les TIC al CEIP Can Cantó


A continuació, m'agradaria mostrar alguns exemples del que fan a l’escola CEIP Can Cantó sobre l'ús de les TIC a l'educació. En aquesta activitat, les meves companyes Sònia, Marta, Marina i jo hem identificat algunes de les eines de la Web 2.0 que fan servir, així com les habilitats i competències que adquireixin. 
 
 
SOBRE L’APARTAT: LLEGIR I PARLAR
 
En aquesta activitat, l’escola – i en concret la classe de 1r de primària – ens presenta un ppt amb una recopilació dels dibuixos dels infants. A dos vídeos posteriors (segurament fets amb movie maker i penjats a youtube) podem veure i escoltar als propis infants explicant als seus companys, els seus dibuixos a la pissarra digital, per què els han fet i quins elements el formen. En quant als objectius, creiem que, principalment, és treballa la comunicació (verbal i no verbal), l’autoestima, l’exposició de les pròpies idees i l’autonomia i l’ús de les tecnologies. A més a més, al estar penjada a Internet afavoreix la relació família-escola ja que els pares poden veure i escoltar directament als seus fills, i així saber com es desenvolupa el seu fill, i els companys, a classe.
 
Una de les propostes que realitza el CEIP Can Cantó en quant a l’ús de les Tecnologies de la Informació i Comunicació a les seves aules, consisteix en realitzar entrevistes audiovisuals gravant els infants explicant, per exemple, com celebren el Nadal. Les eines que utilitzen per dur a terme aquesta proposta són: el Youtube, una plataforma social per compartir vídeos i Wix, una pàgina web destinada a la creació i el disseny de pàgines web de forma gratuïta. Algunes de les competències que desenvolupen gràcies a la utilització d’aquests formats digitals són, per exemple, habilitats de tipus lingüístic pel fet de exposa de manera oral fets o relats de caire personal, la capacitat de superar barreres psicològiques com pot ser la vergonya, la timidesa o fins i tot la por a parlar en públic, l’aproximació a l’ús d’eines informàtiques com l’ordinador i programes com els citats anteriorment.    

divendres, 26 d’octubre del 2012

Taller de so II: Gravació d'audio amb l'Audacity!

Avui hem realitzat la segona part de la sessió pràctica del taller de so amb l'eina Audacity. D'aquesta forma, ens hem pogut familiaritzar molt més amb aquesta plataforma tan completa de gravació d'audio. Entre les seves possibilitats i aplicacions que hem descobert que ofereix, cal destacar: efectes de so com ara amplificar; pujar i baixa volum; l'opció "emobolbente"; canvis de ritme, de to i velocitat; efectes d'eco; i els efectes Gross fade in i Gross fade out, entre d'altres.  
 
D'aquesta forma, hem realitzat una activitat molt significativa, ja que he gravat la meva pròpia veu recitant un poema que jo mateixa vaig inventar per a l'assignatura de Literatura Universal Catalana i a la qual li he afegit una instrumental per acompanyar la meva veu. També he introduit efectes com ara el desvaneixement progressiu de la veu i eliminar parts de l'audio per tal que la música i la veu anèssin a la vegada, etc.  
 
Gràcies a tot això, he pogut descobrir una nova eina fins al moment desconeguda per a mi i que, la veritat, penso que és molt útil i gràcies al seu fàcil ús ens ajudarà molt de cara a la nostra futura professió com a mestres d'Educació Ifantil, ja que ens pot obrir tot un camp de possibilitats per treballar amb els més petits.
 
A continuació, teniu l'arxiu d'audio que he creat. Espero que us agradi.

dimecres, 24 d’octubre del 2012

Setmana 5: Aplicacions d'Internet a l'escola

A la classe teòrica d'avui, hem conegut un recurs molt útil i potent de la web 2.0; les "Caceres del tresor"! Investigant sobre el tema a la xarxa, he pogut conèixer més profundament la realitat de les caceres del tresor; què són i en què consisteixen. A més a més, he descobert altres eines semblants que compleixen una funció pareguda i que també serveixen per treballar amb els més petits com ara: les Webquest i l’Exe-learning. A continuació, realitzaré un petit resum de cadascuna d’aquestes eines i per finalitzar, una reflexió breu sobre la implicació i possibilitats que ofereixen aquestes eines tecnològiques per treballar amb els més petits a les aules.    

CACERES DEL TRESOR

Una Cacera del tresor, és un tipus d’activitat didàctica molt senzilla i útil para adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l’accés a la informació a través d’Internet. Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de las que es poden extreure les respostes. Algunes inclouen una “gran pregunta” al final, que requereixen que els alumnes integren els coneixements adquirits durant el procés.

A continuació teniu un seguit d'exemples de Caceres del tresor.

- Coneixem les figuras (Infantil)
- La lluna (Infantil)
- Animals domèstics i salvatges (Infantil)
- La granja de Sebastià (Infantil)
- Els pingüins (Infnatil)
- El nostre cos (Infantil)

Aquí teniu un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és una cacera del treseor.


Caza del tesoro: Web de preguntas y respuestas from Educ@conTIC on Vimeo.


WEBQUEST
 
Una webquest és una recerca o investigació guiada per internet. Cada webquest presenta un tema central sobre el que es basa l'activitat que s'ha de dur a terme. Cal destacar, que l'activitat no es centra només en contestar unes preguntes, sinó que també duu al alumne a treballar competències bàsiques, així com a treballar en grup i assumir diferents responsabilitats.
 
Tota webquest està dividida en diferents parts:
  1. Introducció. És una petita explicació del que es farà.
  2. Tasca. Exposa les tasques que s'han de dur a terme i quin hauria de ser el resultat final.
  3. Procés. Explica com s'han de dur a terme les tasques i dóna els recursos necessaris per fer-ho.
  4. Avaluació. Explicació de com s'avalua la tasca duta a terme.
  5. Conclusió. Exposa el que s'ha après.
  6. Crèdits. Aquí es dóna crèdit a tot aquell material que ha servit per fer el webquest.
  7. Algunes webquest tenen una Guía didàctica per al professorat, on expliquen els criteris i el que es vol obtenir del webquest, entre altres aspectes.
A continuació teniu alguns exemples de les Webquest:
- La màgia de les paraules (Infantil)
- Les plantes (Primària)

Aquí teniu un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és una Webquest.


Webquest: Investigación mediante Internet from Educ@conTIC on Vimeo.


L'EXE-LEARNING

L'exe-learning és un programa per a crear continguts web didàctics de manera senzilla i sense necessitat de saber utilitzar HTML ni programari complicat. És de gran utilitat per tal de crear les webquest i les caceres del tresor mencionades anteriorment. Aquest programa no solament permet crear una web senzilla, sinó que ofereix la possibilitat de posar-hi imatges, sons, vídeos, aplicacions Java, activitats de lectura, etc.
 
Aquí teniu l'enllaç d'un mini tutorial en format vídeo que explica de manera molt clara i senzilla què és l'Exe-learning i com crear-ne continguts educatius.
 

Exelearning: creación de contenidos educativos from Educ@conTIC on Vimeo.


QUINA UTILITAT POT TENIR L'ÚS D'AQUESTES EINES A LES AULES D'INFANTIL I PRIMÀRIA?

Segons el meu parer, l'ús d'aquest tipus d'eines ofereix tot un camp de possibilitats per realitzar amb infants d'Educació Infantil i Primària, ja que els possibilita treballar de manera interactiva diversos temes a través de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Gràcies a aquestes, els infants poden desenvolupar diferents habilitats i competències com ara la competència digital i habilitats de recerca, d'exploració, de construcció del propi aprenentatge, de trobar diferents camins per arribar a la solució, entre d'altres.  A més a més, aquestes eines permeten diferents formes d'agrupament segons si volem un treball individualitzat o en grup. Per tant, queda pantent la gran riquesa que pot aportar la introducció i ús d'aquestes eines en benefici de l'educació del més petits i la seva preparació per al futur dacord amb la tendència de la societat de la informació en la que vivim.


Font bibliogràfica:
Educ@contic. El uso de las TIC en el aula.

diumenge, 21 d’octubre del 2012

Vídeo: "Competències digitals dels professors" de Jordi Adell

Tal i com podem veure a la conferència, l’autor Jordi Adell posa de manifest la importància de la competència digital en el professorat per tal de formar als seus alumnes en l’aprenentatge i ús de les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
 
 En ella, l’autor parla d’una investigació anomenada ACOT que consistia en submergir a les escoles amb les tecnologies per tal d’avaluar quines eren les fases que seguien els educadors en la integració de les tecnologies en la pràctica docent, i es van concretar les següents: fase d’accés, d’adopció, d’adaptació, d’apropiació i d’innovació.

Personalment, estic totalment d’acord amb l’autor en que tota novetat, com és en aquest cas l’ús de nous aparells tecnològics en la pràctica docent, suposa un seguit de fases d’adapació-acomodació per tal de conèixer l’eina, el seu ús, funcionalitat i avantatges respecte de les formes tradicionals, perquè només d’aquesta forma s’incorporen els vertaders canvis. Si bé és cert, que tota novetat comporta riscos i pors que s’han de superar. Segons el meu parer, no hem de mostrar-nos reticents cap a noves formes d’ensenyament, ja que podem privar-nos d’eines i aparells que ens ajudin en gran mesura en la nostra tasca docent.

D’altra banda, un aspecte que m’ha cridat especialment l’atenció de la conferència fa referència a la importància de la innovació. Com podem ser realment innovadors? D’on sorgeix la innovació? Personalment, crec que la innovació és un aspecte realment afavoridor de nous aprenentatges i que suposa una vertadera tasca de creativitat i reflexió. Per tant, la innovació sorgeix d’una necessitat que es porta a terme de forma que ningú altre ho havia fet abans, combinant una necessitat emergent amb noves formes de portar-les a terme tal i com podem veure en el exemple donat al vídeo sobre l’ús del Google Earth.

Aquí teniu la conferència de Jordi Adell titulat: "Competències digitals del professors".